Filmeznél? Kisfilmet fogatnál? Miről is? Kéne egy jó kis sztori?
Új képek a galériában....


BM-DiViD........kapcsolat

 film@bm-divid-film.hu

 
 

Partner Linkek - http://

Kövess bennünket
     

Forgatás előkészítés, A/V.projekt (fogas sztori)

 
A forgatókönyv menüben, elkészült a "fogas sztori"  
A/V. forgatókönyve azért, hogy ebben a fejezetben
foglakozni tudjunk a forgatási előkészületekkel.
Átgondoljuk a projektet, kire... kikre lesz szükségünk,
kikkel kell egyeztetnünk, hogyan tervezzük, bonyolítsuk
az előkészületeket. Hogyan alakítsuk a forgatási helyszínt.
Megnézzük, milyen technikai eszközök kellenek a forgatás
során, és azokat hogyan alakalmazzuk. Nem utolsó sorban
pedig összehozunk, (imitálunk) egy jelképes költségvetést.

Elsőként szükségünk lesz a forgatókönyvre.
Azért lesz rá szükségünk, mert jó filmet szeretnénk
készíteni. Poénkodni, vicces dolgokat felvenni, és
összeollózni, esetleg váratlan eseményt rögzíteni forgató-
könyv nélkül is lehet, de ebben az esetben nem erről lesz szó.
Az alábbiakban pontokba szedjük az A/V filmhez szükséges
dolgokat. Kis projekt, kis költségvetés, kis létszám,
ezt tartjuk szem előtt...

Akikre szükségünk lehet:

Producer, rendező, operatőr, hangmérnök, vágó, gyártásvezető, világosító, berendező, sminkes, színész, statiszta... Amennyiben kellően kreatívak vagyunk, és ügyes segítőkész társakat is találunk, akkor akár felére csökkentve is csoportosíthatjuk a feladatköröket.
Meg kell szervezni a csapatot... stáb, színészek, statiszták, segítők stb...
Próbálkozhatunk a lehetetlennel is, mármint hogy mindent egyedül csinálunk, de ez nem fog menni. Részben azért, mert nem tudunk többfelé szakadni, részben pedig, mert ki fogunk esni a ritmusból... A forgatásnak is, mint a forgatókönyvírásnak is meg van a ritmusa, lendülete. Ha ezt a lendületet állandóan megszakítjuk, akkor zűr és zavar támad, roszkedvű lesz mindenki, ideges feszült, és ez meg fog látszódni az aznapi anyagon! 
De ez könnyen elkerülhető. A forgatási helyszíneket csoportosítani érdemes, és ajánlatos előzőleg mindent letutizni, hogy a helyszínre érkezéskor már örömmel várjanak bennünket, és ne idegenkedve... bosszúsan. Hogyan? Ez is egyszerű. Minden forgatási helyszínen meg kell jelenni előzetesen. Ezen a helyszíni szemlén ajánlatos ott lennie, minimum a rendezőnek és az operatőrnek, továbbá a világosítónak, valamint a berendezőnek. A forgatókönyv alapján végig kell járni az adott jelenetek helyét. Meg kell vizsgálni, hogy napszaknak megfelelő forgatás esetén milyenek lesznek a fény és hely viszonyok. Kellékek és eszközök adottak-e, mi az, amin változtatni ajánlatos? Ezt meg kell beszélni a hely tulajdonosával, és ha szükséges akkor az engedélyével változtatni kell a filmhez igazítva a körülményeket. Ha a stáb többi tagja is láthatja a helyszínt, az csak előny. Ezeket a helyszíneléseket a gyártásvezető bonyolítja, aki ezen maga is részt vesz, és a felvétel napjára, idejére, intézkedik a helyszíni forgatás zavartalan lebonyolításáról.

A mi esetünkben, négy helyszín lesz:
-Belső. Lakás.
-Belső. Kozmetikai üzlet.
-Belső. Fogorvosi rendelő.
-Külső. Parkoló.


1.,
-Belső. Lakás. Hálószoba hajnalban.
Nem túl szerencsés ha a stáb, éjszaka nekiáll a beállításoknak, (bár vannak esetek amikor szükséges...) hogy a tervezett virradati fényekre minden készen álljon, és derítő lapokkal elérhető legyen a megfelelő sejtelmes hajnali ébredés hangulati képe.
Inkább kezdjünk reggel... tehát reggeli után kávézzunk meg, állítsuk be a kellékeket, dolgozzon a sminkes... a fényelő stb-stb...
Használjunk mesterséges fényeket, az ablakokat sötétsítsük be, hogy ne legyen kevert fényünk.  Ha elkészültünk, állítsunk fehéregyensúlyt a kameránkon. A helyiség hangulati képhatását világítsuk be, (ha nem sikerült jól, akkor később a vágólapon ezen még változtathatunk nem lesz probléma).
Ebben a jelenetben, csak főfényre és derítő lapra lesz szükség. A háttér jó, ha a sötétbe vész. A derítőlapokat, csak a mély árnyékok konpenzálására használjuk. Ne legyen messze a fürdőszoba az ágytól, hiszen a távozási jelenet, csak három másodperc! (a főhősnek nem lesz ideje pld. lecsoszoni a galéria lépcsőjén és végig menni a folyosón...) 
A jelenetben nincs dialógus. A hang, effektekből fog állni (lásd, tech.fk.) ha nincsen nyekergő ágyunk, klaffogó papucsunk, és nyikorgó ajtónk, akkor vegyük fel máshol a hangokat, és vágjuk be a film alá. Természetesen ügyelve a képi látvány ritmusára.

1/a.,
-Belső. Lakás. Fürdőszoba reggel.

Szükségünk lesz egy toalettszekrényre mosdókagylóval, és egy olyan nagy fali tükörre ami előtt egy pipere polc van.
Mesterséges fényünk lesz itt is, tehát, ha van ablak a fürdőn akkor sötétítsük be.
Tágas helyiség kell a kamera elhelyezése, és a fények beállítása miatt. Használjuk ki a helyiség összes megvilágítási lehetőségét is és derítsünk kellő képp! Ha belőttük a fényeket, állítsunk fehéregyensúlyt a kameránkon is.
Egy főfényre különösen nagy szükség lesz, hiszen van egy jelenet, amikor a  főhős a világítás felé fordulva keresi a fogaira vetődő legkedvezőbb fényt.
Kellékek gyanánt szerezzünk be 7db fogmosó poharat, fogkefét, fogkrémet. Ha ezek mind egyformák, akkor ez előny, mert ezzel is hangsúlyozni tudjuk a főhős erősen eltúlzott pedantériáját. Kelleni fog még 7db papír cimke, és egy zseblámpa.
Az effekt hangokat ajánlatos külön is felvenni, mert a jelenet felvételekkor pld. a fogmosás hang, nem biztos hogy annyira vehemens és valós lesz, mint amennyire azt a szituáció megkívánná. Ha van a kameránkon manuál fókusz, akkor a tükrös jeleneteknél használjuk. Van olyan képünk, amikor a főhős szinte a fogmosó poharakban lévő fogkefék mögül tekint a tükörbe. Nos, itt a tükörből visszatekintő személynek kell élesnek lennie, és ezt a kameránk autofókusz esetén, nem biztos hogy így gondolja... ezért ezt a hibalehetőséget lőjjük ki. 

1/b., 
 -Belső. Lakás. Nappali szoba nappal.

Ha szép, világos nappalira tudunk szert tenni, akkor maradhatunk a természetes fénynél, sok-sok derítéssel. Amennyiben bizonytalanok vagyunk, és a fény elégsége határ eset, akkor inkább váltsunk itt is műfény megvílágitásra, a már fent említett módszerek szerint. Figyelem, fehéregyensúlyt állítani! A kamerát állítsuk olyan helyzetbe, hogy az öltözködés folyamatát, és a távozást az ajtó felé egy pozícióból fel tudjuk venni.
Mint a többi esetben is, itt is több plán fogja váltogatni egymást, ezért a helyiség megválasztásnál vegyük ezt figyelembe.
A ruhadarabokat úgy válasszuk meg, hogy egyszerűen, gyorsan felvehető legyen, mert nincs sok idő a jelenetekre.
Vigyázzunk! A jelenetben szereplő laptop képernyője tükröződni fog, ezért mesterséges fény esetén, a lámpák elhelyezésénél ezt tartsuk észben! A papírlapra való jegyzeteléskor válasszunk valami nagyobb fajta írótömböt, amiből a főhős majd kitépi a lapot, ha végzett, ugyanis egy kézzel fog jegyzetelni, miközben a képernyőt bámulja... tehát, egy rögzítetlen papírlap ide-oda fog csúszkálni!

Hangeffekteket nem árt ha külön is felvesszük, kicsit erősebben mint a valódi jelenetben...

2.,
-Belső. Kozmetikai üzlet nappal.

Nem fogunk olyan kozmetikai üzletet találni, ahol elegendő lenne a megvilágítás, ezért készüljünk lámpákkal és derítő lapokkal. Nem kell sok, ne akarjuk az egész üzletet bevilágítani, koncentráljunk a főhősre és a közvetlen környezetére. Ne felejtsük el a megfelelő fehéregyensúlyt beállítani a kameránkon!
Próbáljunk olyan üzletet találni, ahol a főhős nem az utcáról, (természetes fényből) lép be a helyiségbe.
Ha a kamera részére nem áll rendelkezésre fahrt kocsi, akkor keressünk valami más guruló alkalmatosságot. Olyan is jó, amire mi magunk ráállunk vagy ráülünk, kezünkben a kamerával. A lényeg, hogy biztos távolból együtt mozogjunk a főhőssel. Ha végkép nem sikerül a kamera mozgatása, akkor próbáljuk meg felvenni egy helyből, és majd a vágás folyamán trükközzünk vele.
A kasszajelenetnél állítsuk úgy be a kamerát, hogy "amerikai plán" ból zoomolás nélkül "kis totál plán" legyen mikorra  a főhős eléri a kijáratot... szó szerint kimegy a képből, és a jelenetből... 

Hang ebben a jelenetben mellőzhető, hiszen majdnem végig gyorsítva lesz a vásárlás folyamata, itt bátran használhatunk egyedi zenei aláfestést

3.,
Belső. Fogorvosi rendelő nappal.

Ha sikerült egy rendelőt találni, akkor keressünk hozzá egy logót is (vagy egy fogorvosi plakátot, esetleg többet), amit majd jól láthatunk, mikor a főhős a rendelőbe érkezik. Kell, hogy látszódjék, hová toppant be a főhős! Szükség lesz még egy jó nagy faliórára, egyszerű kerek analóg fali óra... Ezen fogjuk majd követni az idő múlását.
Be kell még szerezni 7db műanyag protézis is, játék vagy tréfás, vicces boltokban lehet ilyeneket kapni. És végül kell még egy nem túl nagy kartondoboz, olyan ami elfér a főhős hóna alatt.
A világítás vélhetően műfény lesz. Állítsuk be a kamera fehéregyensúlyát!
A vágás folyamán ezt a jelenetet próbáljuk meg hideg fénnyel komponálni. Bár az asszisztensnő mosolyogni fog, hiszen udvarias és így várja a betegeket, de a mosoly "fagyjon" meg ebben a hűvös légkörben.

Ebben a jelenetben sok sok effekthangot kell majd felvenni, amit a vágólapon jól megkeverve az epizódhoz illesztünk. Az effekteket külön vegyük fel, jól gondoljuk át mire is van szükségünk, nehogy kimaradjon valami. Inkább legyen ötször annyi hangeffekt, mint kevesebb a kelleténél. 

4.,
Külső. Parkoló nappal.

A jelenethez próbáljunk olyan helyet találni, ahol nincs tűző napfény. Ha ez sikerült, akkor állítsunk egy korrekt fehéregyensúly értéket a kameránkon. A főhősnek, aki felénk tart, hóna alatt a kartondobozzal, fontos arcjátéka van ebben a szituációban. Ha a tűző naptól hunyorogni fog, akkor ez az arcjáték semmibe vész. Egységes legyen a fény, ne váltsa egymást napsütés és árnyék... Válasszunk semleges hátteret, mert az nem lesz fontos!
A kamerafókuszt ebben az esetben nyugodtan hagyjuk autofókuszon. Ha jól választottuk meg a hátteret, akkor a főhős éles képét nem fogja semmi zavarni.
Gépkocsi ajtócsapódásának hangjára szükség lesz.... ne feledjük. Lépés zajokat is ajánlatos felvenni.

Összefoglaló:
Ezzel át is futottuk a forgatási helyszíneket.  Egy- egy helyszínen próbáljunk meg minden, ahhoz a helyszínhez tartozó epizódot felvenni, még akkor is, ha kronológiailag nem az következik . Ezzel energiát, pénzt, és fáradságot takarítunk meg.
Ha egy helyszínt elhagyunk, felfüggesztjük a felvételt valamilyen okból, de tudjuk, hogy oda később forgatás céljából vissza kell térni, mert nem sikerült az összes  epizódot felvenni, akkor mindent és mindenkit fényképezzünk le! Ebből, ezekből a képekből tudjuk ismét visszaállítani azt az állapotot, amit előzőleg ott hagytunk... rekonstruálni tudjuk a helyszínt, a szituációt és a színészt, vagy színészeket.
Alább összeszedjük a forgatáshoz szükséges eszközöket, illetve azok egy részét. Azért nem mindet, és nem részletekig menőleg, mert jó lenne, ha mindenki a saját eszközeivel, a saját kreativításával próbálna alkotni.
Az lenne az igazi, ha az alkotó az egyéni látásmódja szerint készítené el a filmet egy bizonyos határon belül, természetesen a forgatókönyv alapján. Működni kellene az alkotói szabadságnak, gondolok itt a fényekre, színekre,  hangokra... zenei aláfestésre, vagy effektre, színészi játékra, rendezői látásmódra. Ezek kreatív keveredése vagy tudatos formálása, mind-mind más érzést, más érzelmi hatást kelt a nézőben.

Tecnikai eszközök a forgatáshoz.

-Kamera.
Nem szívesen neveznék meg márkákat, vagy típusokat, mert itt most nem ez a fontos. Viszont, minimum tudásszintet azért ajánlanék. Azért próbálom ezt behatárolni, mert a forgatókönyv tartalmaz olyan képi megjelenítéseket, amelyhez ajánlatos technikában felzárkózni. Egyébként ha valaki kedvet kap, és leforgatja ezt a kisfilmet (remélem lesz ilyen lelkes amatőr) az úgyis olyan kamerával forgatja, amilyenje van... Nem fog elrohanni, és újat venni. Viszont elképzelhető, hogy bizonyos funkciókat (amit a kamerája tud) eddig nem használt, esetleg idegenkedett tőle, vagy jobban bízott az automata beállításokban. Ne bízza senki magát teljesen az automatára! Az ugyanis nem fog helyettünk gondolkodni, és ahol csak tud, tévedni fog. Nem jusztis, hanem mert nincs logikai képesség a szoftverben. Azt tudja, amit a gyártó beleprogramozott. 
Tehát  összefoglalva, a teljesség igénye nélkül: minimum DV. minőség, (megjegyezném, hogy egy profi DV kamerát egy alap HD kamera tudás szinten meg sem közelít, tehát a HD feliratot a kamerán még ne tekinsük a projekt garanciájának) 3CCD vagy 3CMOS képérzékelő, manuális fehéregyensúly állítási lehetőség, manuálfókusz, manual írisz. Ha zebrafunkció is van a gépen, akkor már nagyon jók vagyunk! Külső mikrofon bemeneti lehetőségek, fejhalgató kimenet, külső monitor kimenet...

-Állvány.
Használjunk stabil jó minőségű állványt. Van egy két jelenet ahol vízszintes, és függőleges svenkre (kameramozgásra) van szükség.
Ha folyadék csillapítású kameraállványfejünk van, akkor ez megoldott, már csak rajtunk múlik a siker...

-Külső mikrofon.
Ebben a kisfilmben jól jöhet egy külső kamera- puskamikrofon, mert akkor kameratávolságból is venni tudjuk az effekt hangokat.
A kamera beépített zoom mikrofon állítási lehetőségével (ha van ilyen) óvatosan bánjunk, mert használatával jelentősen megnőhet az alap, és a kamerazajszint erőssége!

-Fejhallgató.
Ha van a kameránkon fejhallgató kimenet, akkor használjunk fejhallgatót a felvételkor. Nagyon előnyös, mert rögtön azt a hangot halljuk vissza, amit rögzítünk. (Na, ezt most nem biztos, hogy világosan fogalmaztam...)
Tehát amit a fejhallgatón hallunk felvétel közben (jó minőségű fejhallgatóra gondolok, amelynek egyik erőssége, hogy széles frekvencia tartománnyal rendelkezik...) azt a hangot rögzíti a kamera, és azt a minőséget, erősséget, tisztaságot fogjuk visszahallani a kész anyagunkból. Sok estben előfordul az, hogy bizonyos zavaró hangokat, fejhallgató nélkül észre sem veszünk, fel sem tűnik, fülünk másra van "kihegyezve"! Nem is gondoljuk, hogy az a bizonyos  hang mennyit ronthat minőségen. Többek között mobiltelefon hálózatkereső hangja, kézfogások nyikorgása a kamerán, mikrofon vagy fejhalgató kábelek hozzáverődése az állványhoz, vagy a kamerához... stb. stb.

-Monitor
Ha filmezéssel kezdünk el foglalkozni, előbb - utóbb szükségünk lesz egy jó minőségű monitorra. Amennyiben van egy jó monitorunk, és még befér a kocsiba, akkor vigyük magunkal a forgatásra!
Nagyon sokat segít, ha egy-egy kritikus jelenetet, ott rögtön vissza tudunk nézni nagy képernyős módban, és nem kizárólag a kamera kijelzőjére vagyunk utalva.
Vannak esetek, hogy visszanézve a cselekményt teljes képernyőn, rájövünk, nem ezt akartuk... nem stimmel, újra kell venni...
Nos, a kamera LCD-jén látottak alapján eldönteni egy kritikus jelenet sikerét... hát,ember legyen a talpán. Ha viszont nagyképernyős módban visszanézve is úgy látjuk, hogy újra kell venni a cselekményt, akkor ebben az esetben még nem késő, tegyük meg nyomban, és nem kell újból visszatérni erre a helyszínre. 


-Világítás.
Itt nem az erősségre, hanem a minőségre tenném a hangsúlyt (és most nem fotóreflektor márkákra gondolok)!
Tökéletes megoldás lehet a közönséges állványos, építőipari reflektorok bármelyike. Fontos, hogy egytípusú izzóval üzemeljenek. A fényerősséget tárgytávolsággal és diffúzlapokkal is szabályozhatjuk. A különböző diffúz és derítő lapokat érdemes szakirányú kereskedőknél megvásárolni. Mondjuk el, milyen fényforráshoz fogjuk használni, és próbáljunk meg hőálló kivitelt beszerezni, nehogy a reflektorhőtől kigyulladjon. Elég groteszk lenne a helyzet, ha forgatás közben, egy kiadós lakástűz kerekedne...   
A diffúz lapok vagy ernyők között  színhőmérséklet módosító típusokat is találunk. De ha nem muszáj, ne menjünk ebbe nagyon bele... ne bonyolítsuk a dolgot.

-Fahrt kocsi.
Bérelhetünk méregdrágán, ha nincsen sajátunk. De megoldhatjuk másként is... egy bútorlap alá gumikerekeket szerelünk, a bútorlapra pedig felállítjuk az állványt, majd kellően rögzítjük, és ezzel gurítjuk az állványos kameránkat. Ebben az esetben fontos, hogy a helyiség padlóburkolata vagy a terepünk sima, és zökkenőmentes legyen.

Új hozzászólás írása